Tato stránka byla strojově přeložena a čeká na korekci redaktorem.
Jedinečně mezi světových měst, İstanbul stojí obkročmo dvou kontinentů, Evropy a Asie. Jako by jeho velkolepé zeměpisná poloha nestačily, ale také může pochlubit tím, že je jediné město hráli kapitál po sobě jdoucích křesťanské a islámské říše, role, která má tvar historii regionu po více než 2500 let a odkázal do Istanbulu ohromující bohatství atrakcí; Ty se pohybují od mistrovského díla byzantského kostela Aya Sofya do impozantních městských hradeb, a kopule a minarety osmanských mešit a paláců, které ovládají panorama města. I když ne delší jejího základního kapitálu, město zůstává živé hospodářské, kulturní a intelektuální srdce moderního Turecka, rušný, go-ahead města, kde východ opravdu setkat na západ.
V konzervativních obvodech, jako jsou Fatih, vousatí muži sportovní čapky a pytlovité shalwar -styl kalhoty oddaně naslouchají volání k modlitbě, zatímco ženy by ani ve snu nenapadlo opustit dům s hlavami odkryté. Přesto přes vodu, přílivová vlna lidstva zametání dolů na Istiklal Caddesi (nezávislost ulice) má mladé turecké mužů a žen ve značkových džín a školitelů, kteří nikdy nebyli na mešity v jejich životě. V obchodních čtvrtí, jako jsou Şişli, dojíždějící přijet metrem do práce ve výškových kancelářských budov, nakupovat v state-of-the-art center, ao víkendech může být z klubů až do 6 hodin ráno.
Zda vy je Istanbulu Modrá mešita a Topkapi Palace, nebo Beyoglu nočních klubů a SWiSH střešní koktejlové bary, město potřebuje čas poznat. Tři až čtyři dny je dost vidět významné historické památky v Sultanahmet a vzít trajektem výlet na Bospor . Ale v plánu zůstat o týden nebo dokonce dva, pokud chcete, aby plně prozkoumat uličky Starého města a odlehlé předměstí a ostrovy.
Stručná historie
V roce 2008, při kopání Yenikapı stanice metra, archeologové odkryli neolitické osídlení sahající až do cca 6500 před naším letopočtem. V lidové tradice, ale město bylo založeno v sedmém století BC Byzas , od Megara v Řecku – odtud původní název Byzance . Během příštích tisíc let, Byzanc se stal důležitým centrem obchodu a obchodu, i když ne až na počátku čtvrtého století našeho letopočtu se to dostat se na vrchol své bohatství, moc a prestiž. Pro více než 350 roků, to bylo součástí římské provincie Asie. Na Diokleciánova odchodu do důchodu v roce 305, Licinius a Constantine bojovali o kontrolu nad říší. Constantine nakonec porazil svého soupeře na kopcích nad Chrysopolis (Üsküdar) a vybral Byzantium jako místo pro nové hlavní město římské říše v roce 330 před naším letopočtem. Kopcovitý výběžek, velící na Bospor a snadno obhajitelný na jeho straně pevniny, byl skvělou volbou. To bylo také dobré předpoklady pro přístup k problematické hranice Evropy i perské říše.
V roce 395, rozdělení římské říše mezi dvěma syny Theodosius jsem opustil to, co se nyní jmenoval Konstantinopol jako hlavní město východní části říše. To se rychle vyvinula vlastní rozlišovací způsobilost, odloučit se od Říma a přijetí řeckého jazyka a křesťanství . Dlouhá a úspěšná vláda byla krátce přerušena, v Justinian vlády, vzpourami Nika ve 532. O půl století později, nicméně, rozpad Byzantské říše se začínaly jako vlny Peršanů, Avaři a Slované napadli z východu a severu. Říše byla obsazena arabské útočníky v sedmém a osmém století, a Bulharů v deváté a desáté. Pouze městské hradby uloženy Konstantinopol, a dokonce i ty nedokázal udržet se na křižáky , kteří porušili moře zdi v roce 1204 a drancoval město.
Vzhledem k tomu, Byzantská říše klesala, Osmanská říše rozšířila. Pohovky založena první Bursa, pak Edirne, jako jejich kapitál a osmanského území účinně obklíčili město dlouho předtím, než byla přijata. V roce 1453, Mehmet II (Dobyvatel) – také známý jako Fatih Sultan Mehmet – obléhal město, který spadl po sedmi týdnů. Po zachycení a následné plenění, Mehmet II začal přestavět město, počínaje nového paláce a pokračovat s mešita Dobyvatel (Fatih Camii) a mnoho menších komplexů. Tolerantní k jiným náboženstvím, Mehmet aktivně podporována řecké a arménské křesťany, aby se usadil ve městě. Jeho nástupce Beyazit II pokračoval v této politice, usazování židovské uprchlíky ze Španělska do města ve snaze zlepšit ekonomiku.
Ve století po dobytí, vítězství bylo posíleno vlády Sulejmana Nádherného (1520-1566), “ zákonodárce „a největší ze všech osmanských vůdců. Jeho pokus o dobytí Evropy teprve zmařen u bran Vídně a bohatství získal ve svých vojenských dobytí financovala práci Mimar Sinan , nejlepší osmanského architekta.
Století po smrti Sulejman, říše začala vykazovat známky rozkladu. Územní ztráty v zahraničí v kombinaci s korupcí doma, který pronikl jeho cestu do samotného srdce říše, paláce Topkapi a sám. Nově korunovaný sultáni se objevil, často šílený, od instituce, známé jako Cage, zatímco jiní strávil nějaký čas v harému, spíše než na bitevním poli, stýkat se ženami, které stále více se zapojil do velkorysé politických intrik. Jak osmanského území byla ztracena na západ, následných sultáni se začal zajímat v západních institucionálních modelů. Krátkodobé parlament 1876 byla rozpuštěna po roce od Abdulhamíd II, ale síly reformy vedly k jeho výpovědi v roce 1909 po skončení první světové války jsem viděl İstanbul obsazena spojeneckými vojsky jako vítězové otálel o tom, jak nejlépe řídit sněm kdysi velké říše. Po válce za nezávislost, prohlášení Atatürk je z ČR v roce 1923 a vytvoření nového kapitálu v Ankaře účinně vyřešil tento problém.
Populace Greater İstanbul zvýšil twelvefold od založení Turecké republiky, a dnes stojí kolem 15 milionů. Tento rychlý růst měst opustil město s více než jeho férový podíl problémů, od strašlivé dopravní zácpy na bydlení a nedostatek vody a rostoucí míra kriminality. Hrozba UNESCO odvolat stav městský „světového dědictví“, a umístit jej na seznamu „v ohrožení“, zaměřila pozornost státních a místních orgánů na zachování město je slavné dědictví, a Istanbul se vynořil z jeho období jako Evropské hlavní město kultury v roce 2010 s velkou úvěru.
Mnoho jiného bylo uděláno pro zlepšení infrastruktury jedním z předních světových měst. Schéma vláda-couval bydlení nabízí kvalitní a cenově dostupné bydlení pro rodiny s nízkými příjmy, aby nakonec nahradit chudinských-byty, které byly dlouho dvouplotýnkový předměstí. Gigantický Marmaray dopravní projekt uvidíte evropské a asijské strany města spojena železniční tunel pod Bospor do roku 2015, a systémy metra jedné straně Zlatého rohu by měla být spojeny (kontroverzní) most kolem stejného času. Horn sám, jednou silně znečištěná, bylo vyčištěno, a oba rybáři a kormorány lze nyní úspěšně vidět rybolov ve svých vodách.