Tato stránka byla strojově přeložena a čeká na korekci redaktorem.
Již téměř tisíc let Aya Sofya , nebo Hagia Sophia, byl největší uzavřený prostor na světě, navržen tak, aby dojem síly a bohatství byzantských císařů na svých vlastních předmětů a hostujících zahraničních hodnostářů podobně. Skvěle se nacházejí mezi Topkapi Palace a Sultanahmet Camii na starověké akropole, první kopec Istanbulu, kostel dominuje panorama města za tisíciletí, až do kopule a minarety mešit města začal napadat svou proslulost v šestnáctém století.
Stručná historie Aya Sofya
Aya Sofya, „kostel Božské moudrosti“, je třetí kostel tohoto jména stát na místě. Uvedení do provozu v šestém století císaře Justiniána po svém předchůdci byly srovnány se zemí v roce 532, její architekti byli Anthemius z Tralles a Isidore Milétu . Před svým průkopnickým designem, většina církví následuje vzor obdélníkové, rozteč střechou románská bazilika či zasedací sál. Anthemius a Isidore bylo vytvořit budovu na druhu a rozsahu dosud neznámý byzantském světě. Mocný 30m-plus průměr kopule byla nebývalá, a žádná imitace byl učiněn pokus až do šestnáctého století. Postavena v pěti letech stavba přežila několik zemětřesení před, asi dvacet let později, centrální kupole se zhroutila. Při rekonstrukci byla zvýšena výška vnějších pilíři a kopule, a některé z těchto oken blokován, což vede k mnohem chmurnější interiéru, než bylo původně zamýšleno. Dome znovu zhroutila v 989 a byl přestavěn ve své konečné podobě arménského architekta, Tridat.
V roce 1204, Aya Sofya byl vypleněn katolické vojáky během čtvrté křížové výpravy . Muly byly přineseny na pomoc odnést stříbrné a pozlacené sochy, a prostitutka seděl na trůnu patriarchy. V roce 1452, příliš pozdě, byzantský kostel neochotně přijal spojení s katolíky v naději, že západní mocnosti by přijít na pomoc Constantinople proti Turkům. 29. května 1453, ti, kdo řekl, že by raději viděl turban Turka než klobouk kardinála v ulicích Konstantinopole má svou cestu, kdy město bylo zajato. Mehmet Dobyvatel jel do kostela Aya Sofya a zastavil rabování, která se konala. Měl budovu vyklidit relikvií a řekl, že jeho první modlitba tam na následující pátek; tento bývalý bašta Byzantské křesťanské říše byla nyní mešita.
Rozsáhlé rekonstrukce byly provedeny na základě mozaiky v polovině devatenáctého století švýcarské bratry FOSSATI , ale vzhledem k muslimským citlivostí mozaiky byly později zahrnuty znovu. Objekt sloužil jako mešita až do roku 1932, a v roce 1934 byl otevřen jako muzeum .
V narthexes
Pět velkých portálů prorazit západní zeď Aya Sofya. Centrální Orea Porta nebo „Beautiful Gate“ byla vyhrazena pro císařské družiny. Za ním, vnější předsíň nebo vstupní hala je dlouhá cross-klenutý chodba, kde zobrazovací tabule nastínit historii místa.
Pět další dveře vedou do vnitřního narthex , s klenutým stropem pokryté zlatým mozaiky a stěny zdobí krásné mramorové panely. Centrální portál lodi, je Imperial brána , nad kterou vynikající mozaika zachycuje sedícího Krista Pantokrator (všemocný) drží otevřenou knihu ukazuje řecký nápis, který zní: „Mír s tebou, Já jsem světlo světa“ . Grovelling Kristově pravici, císař Leo IV prosí o odpuštění za to, že si vzal víckrát, než bylo povoleno na základě církevního práva.
Loď
Loď awes pouhým pocitem prostoru vytvořeného nebeské klenby, některé 32m v průměru a 55 m nad úrovní podlahy. Propíchnutí čtyřicet oken, její rozsah je chytře přehnané přidáním půl kopulí na západ a východ. Tympanonu stěny na jihu a na severu také zdůrazňují výšku budovy, zejména proto, že jsou poseté řadami velkými klenutými okny. Na každém rohu lodi jsou půlkruhovou výklenky ( exedrae ). V galerie, které následují po linii těchto exedrae kolem objektu, jsou podporovány řadami sloupů a čtyřmi masivní pilíře, které poskytují hlavní podporu kopule.
V severozápadním rohu lodi je pláč sloupec . Legenda z roku nejméně 1200 vypráví, jak St Gregory Miracle-pracovník objevil sem – vlhkost následně prosakovat z kolony byl věřil léčit široké spektrum podmínek. Šikmo naproti na pravé straně apsidy, kruhové mramoru vložka panel v podlaze se o omphalos , značení na místě, kde byli korunováni byzantští císaři. Obrovský poloviční kopule apsidy sám obsahuje devátého století mozaika Panny Marie , Krista sedící na klíně. Co zbylo z abstraktní mozaiky a velkých ploch běžného zlata, které se vztahuje na spodní kopule a dalších velkých rozlohách na stěnu a strop, pochází z šestého století.
Když se budova stala mešita, bylo přidáno několik nových funkcí, aby vyhovovaly svůj nový účel. Ještě dnes viditelnými mihrab , mírně offset v apsidě, mimber (kazatelna), sultán je lóže, a obrovské dřevěné desky, které nesou posvátné islámské jména boha, proroka Mohameda, v prvních čtyřech chalífů a Prorok vnuků Hasan a Hussein.
Horní galerie
K dosažení horní galerie Aya Sofya, hlavu nahoru šikmou rampu na severním konci vnitřní narthex. Pokračujte přes západní galerie, kolem kruhu zelené Thessalian mramoru, který označil trůn císařovny , pak odbočte doleva a projít skrz mezeru v obrazovce mramoru do jižní galerii. Všechny obrazové mozaiky v den Aya Sofya z po Iconoclastic éry (726-843). Mezi nejlepší je Deisis scéna na pravé straně obrazovky mramoru, zobrazující Krista, Panny Marie a svatého Jana Křtitele. Naproti tomu se poškrábal na zábradlí běží kolem vnitřku galerie, je nějaký Viking Runic graffiti .
Východní stěně jižního galerie má mozaiku Krista lemovaný císaře a císařovny . Nápisy nad hlavami pro čtení „Zoe nejvíce zbožný Augusta“ a „v Konstantinových Krista, Pána samovládce, věrné císaři Římanů, Monomachus“. Předpokládá se, že obě postavy jsou Konstantina IX Monomachus a císařovna Zoë. Druhá mozaika na jihu galerie z roku 1118, líčí Panna a dítě mezi císařem John II Comnenus a císařovny Irene , a jejich syn Prince Alexius, přidány později.