Land kapitál KIEL asi 90 km od Lübeck na baltském straně je drsný růst měst v této oblasti pobřeží a krav. Přes devadesát nájezdy roce 1945 sám rozpoutal takovou devastaci, o tom, co bylo Německo je hlavní ponorkové základny, že port na konci hluboké Firth musel začít od nuly, když vymazán kouře. Jeho lumpen betonové bloky postavené na rychlosti v roce 1950, nejsou místem, kde hledat historii – kdy brožury vlajku první pěší zóně v Německu (Holstenstrasse v roce 1525), víte, turistické úřady se snaží.
I když chybí vzhled Lübeck – čím více jasným kandidátem na kapitál – Kiel má namísto port, který dělal jeho štěstí. To se stalo Imperial War-Port v roce 1871, a když Kiel kanál (Nord-Ostsee-Kanal) otevřel propojit moře Baltského a Severního v roce 1895, Kiel kontrolované co největší umělá vodní cesta na světě. Zůstává nejrušnější a tvary moderní Kiel: všední a pružný, s hrubý, nenáročný vzduch, a to zejména v průběhu mezinárodní závod plachetnic Kieler Woche koncem června, musí být pro jakékoliv plachtění ventilátor i když jen o možnost plout na palubě historické windjammers (rezervované přes turistické informace, na vědomí, že i ubytování jsou rezervace potřeba v této době). Několik městských muzeí se projít ráno, ale samozvaný „Kiel Sailing City“ je nejlepší kolem vody: Při pohledu z Kiellinie chodník nebo na plavby na Kieler Förde a kanál.
Centrum města je nesympatický, ale nevyhnutelný podél pěší high-street Holstenstrasse dva bloky zpět od přístavu.